مقالات علمی ساکشن جرم گوش

آیا گوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش کودکان مضر است؟

تمیز کردن جرم گوش کودکان کلینیک یاهوسلامت

آیا گوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش کودکان مضر است؟

احتمالا تا به حال بارها با این جمله مواجه شده اید که از گوش پاک کن صرفا برای پاک کردن گوش خارجی و نه داخل گوش باید استفاده کرد. اما اگر این گفته صحت دارد دلیل آن چیست؟ آیا تمیز کردن جرم گوش کودکان هم با گوش پاک کن کار نادرستی است؟ پس در صورت افزایش جرم گوش چه اقداماتی باید انجام داد؟

در این مقاله با یاهو سلامت همراه باشید تا پاسخ کلیه سوالات خود را دریافت کنید. کلینیک یاهو سلامت ارائه دهنده خدمات پزشکی و بهداشتی از قبیل ساکشن جرم گوش، شستشوی گوش ، واکسیناسیون، ختنه ، اجاره دستگاه زردی نوزاد، پیرسینگ ، شنوایی سنجی ، نوار قلب، جراحی سرپایی و … شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

جرم گوش چیست؟

گوش انسان از سه بخش گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده است. گوش خارجی شامل لاله گوش و مجرای شنوایی است که قابل رویت از بیرون است. مجرای گوش حفره ای تنگ و تاریک است که اصوات را به پرده گوش منتقل می کند. در مجرای گوش ترشحی موم مانند ایجاد می شود که فواید زیادی برای گوش دارد.

یکی از این فواید جلوگیری از ورود حشرات، آلودگی و گرد و خاک به داخل گوش است. از طرف دیگر موم گوش از خشک شدن مجرای گوش جلوگیری می کند و آن را چرب و مرطوب نگه می دارد. جرم گوش به رنگ زرد تا قهوه ای است که تلخ و نسبتا سمی است.

اگر جرم گوش بیش از حد ترشح شود و در مجرای گوش تجمع پیدا کند در کیفیت شنوایی اختلال ایجاد می کند که به این عارضه گرفتگی گوش می گویند. در صورت بروز این حالت باید نسبت به خارج کردن جرم گوش اقدام کرد.

تمیز کردن جرم گوش کودکان جرم گوش چیست

آیا استفاده از گوش پاکن برای تمیز کردن جرم گوش کودکان مضر است؟

کودکان و نوزادان نیز همچون بزرگسالان دچار گرفتگی گوش به وسیله جرم گوش می شوند. بعد از هر استحمام به دلیل ورود آب به مجرای گوش، جرم گوش جذب آب کرده و حجم آن افزایش پیدا می کند. اما به وسیله گوش پاک کن می توان تنها جرم هایی که از بیرون گوش قابل رویت هستند و در ابتدای مجرای گوش هستند را خارج کرد.

از وارد کردن گوش پاک کن به مجرای گوش جدا پرهیز کنید چرا که باعث هل دادن جرم به عمق گوش و نزدیکی پرده گوش می شوید. در مورد کودکان و نوزادان این مسئله از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است چرا که گوش ظریف و حساس کودکان و نوزادان به شدت آسیب پذیر است و یک اشتباه کوچک می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

توصیه می کنیم برای تمیز کردن جرم گوش کودکان و خروج این جرم ها از یک متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید. عمل خارج کردن جرم گوش را ساکشن گوش یا شستشوی گوش می گویند که توسط پزشک متخصص انجام می شود.

در کلینیک یاهوسلامت علاوه بر شستشو و ساکشن جرم گوش ، شنوایی سنجی نیز توسط پزشک متخصص انجام می شود. 

تمیز کردن جرم گوش کودکان شستشو و ساکشن جرم گوش

آیا شستشوی گوش برای کودکان عوارض دارد؟

انجام عمل شستشوی گوش یا ساکشن گوش به خودی خود خطر و عوارضی برای کودکان ندارد چرا که این جرم گوش از سلولهای مرده و چربیهای ترشح شده تشکیل شده و خروج آن آسیبی به بدن نمی زند. اما مسئله اصلی نحوه انجام عمل شستشوی گوش است. علت این تاکید این است که گوش کودکان بسیار حساس تر از بزرگسالان است و انجام این عمل توسط فردی که از تخصص لازم برخوردار نیست می تواند موجب آسیب و عوارض برای کودک شود .

نحوه شستشو و تمیز کردن جرم گوش کودکان

  1. آماده کردن وسایل اولیه شامل ظرف بزرگی از آب ولرم ، سرنگ مخصوص ورود آب به گوش و …
  2. کودک روی تخت نشسته و حوله ای روی شانه های او برای جذب آب اضافه خارج شده از گوش پهن می شود
  3. پزشک متخصص با استفاده از سرنگ بزرگ مخصوص که ضدعفونی شده آب را به داخل گوش کودک هدایت می کند. این کار باید ماهرانه انجام شود تا آسیبی به اجزای داخلی گوش از جمله پرده گوش وارد نشود.
  4. اگر میزان جرم گوش زیاد باشد این مرحله باید چندین بار انجام شود تا گوش کاملا از جرم پاک شود.
  5. پس از اتمام کار مجرا و لاله گوش کاملا پاک می شود تا فضای مرطوب ایجاد قارچ و رطوبت را موجب نشود.
تمیز کردن جرم گوش کودکان شستشوی گوش در کلینیک معتبر

کلام آخر

در این مقاله با این واقعیت آشنا شدیم که تمیز کردن جرم گوش کودکان به وسیله گوش پاکن بسیار مضر و خطرناک است. اگر جرم گوش زیاد است و موجب کم شنوایی در فرزندتان شده است کافیست به کلینیک هایی که عمل شستشو و ساکشن گوش را انجام می دهند مراجعه کنید.

توصیه ما به شما کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهو سلامت) است که زیر نظر دکتر عباس معین متخصص نوزادان و کودکان اداره می شود. شما می توانید با خیال راحت برای شستشوی گوش خود و فرزندانتان از طریق این پزشک متخصص اقدام کنید. 

کلینیک یاهو سلامت 

کلینیک یاهو سلامت در محله تهرانپارس تهران آماده ارائه خدمات پزشکی، زیبایی و درمانی از قبیل شستشوی گوش و ساکشن گوش، ختنه نوزادان، اجاره دستگاه زردی، واکسیناسیون، جراحی های سرپایی و … توسط پزشک متخصص دکتر عباس معین می باشد. برای مشاهده سایر خدمات این کلینیک به قسمت خدمات کلینیک سایت مراجعه نمایید.  در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare