تست زردی نوزاد

تست زردی نوزاد

زردی عارضه ای است که برای اغلب نوزادان در روزهای اولیه تولد ایجاد می شود. این بیماری در برخی نوزادان به صورت خفیف و در برخی دیگر شدید است. بی توجهی به زردی نوزاد می تواند عواقب جدی و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد . شما با انجام تست زردی نوزاد می توانید این عارضه را به سرعت تشخیص دهید و با انجام اقدامات لازم جلوی پیشرفت زردی را بگیرید.

دلیل بروز زردی در نوزادان چیست؟

بیماری زردی با مقدار بیلی روبین خون مرتبط است که زیاد شدن آن در خون منجر به بروز بیماری زردی در نوزاد می گردد. این عارضه در ابتدای تولد طبیعی است ولی اگر عدد زردی از مقادیر خاصی که در اینجا به آن اشاره می کنیم بالاتر رود باید اقدامات پزشکی در خصوص نوزاد صورت گیرد. حال باید ببینیم بیلی روبین چیست؟ Bilirubin از تجزیه شدن گلبول های قرمز به وسیله کبد تولید می شود و به وسیله روده دفع می شود. اگر فرآیند تولید و دفع این ماده با مشکل روبرو گردد سطح آن در خون بالا رفته و زردی را در نوزاد موجب می گردد.

آشنایی با عدد بیلی روبین برای تشخیص میزان زردی نوزاد

اگر تنها صورت نوزاد کمی زرد باشد عدد بیلی روبین میان 5 تا 7  است.

زردی پوست از گردن تا ناف نشان دهنده عدد 10 تا 15 بیلی روبین در خون است.

زردی پوست از قسمت ناف تا انتهای شکم نشان می دهد که عدد بیلی روبین 20 است.

زردی کل بدن عدد 25 میلیگرم بر دسی متر از بیلی روبین در خون را نشان می دهد

تست زردی

خاطرنشان می کنیم که عدد زردی نوزاد متغیر است و به همین دلیل باید در روزهای اولیه تولد نوزاد نسبت به تست زردی نوزاد اقدام کرد. نکته ای که در بهبود زردی نوزاد بسیار تاثیرگذار است شیردهی مکرر و مداوم نوزاد جهت دفع مدام ادرار و مدفوع برای خروج بیلی روبین اضافی از بدن است.

در روز نخست تولد تست زردی در بیمارستان روی نوزاد انجام می شود ولی لازم است در روز سوم نیز تست زردی نوزاد مجددا تکرار شود. اگر عدد زردی بالا بود باید روزهای بعد هم تست انجام شود تا در کنار مداخلات پزشکی شاهد کاهش عدد بیلی روبین در تست زردی نوزاد باشیم.

ویزیت آنلاین

از سرویس ویزیت آنلاین یاهوسلامت به صورت 24 ساعته، در هفت روز هفته (حتی روزهای تعطیل) میتوانید استفاده نمایید.

نوبت دهی حضوری

تست زردی نوزاد چگونه انجام می شود؟

برای تست زردی نوزاد دو روش وجود دارد. یک روش از طریق آزمایش خون و اندازه گیری درجه زردی نوزاد است و روش دیگر استفاده از دستگاه بیلی چک برای تست زردی نوزاد است. دستگاه بیلی چک یا بیلی روبین متر شمارش مقدار بیلی روبین در خون نوزادان را از روی پوست انجام می دهد. یعنی با این روش نیازی به گرفتن نمونه خون از کف پای نوزاد نیست. استفاده از این دستگاه غیر تهاجمی و فاقد درد برای نوزاد است. با دستگاه بیلی چک در کمتر از ده دقیقه و بسیار راحت می توان میزان بیلی روبین خون نوزاد را اندازه گرفت. دقت این دستگاه در حد مطلوب است و میتوان به نتایج آن اطمینان کرد. تنها کافیست دستگاه بیلی چک با پیشانی نوزاد تماس پیدا کند تا اطلاعات مربوط به بیلی روبین خون او در دستگاه نشان داده شود. در روش آزمایش خون به دلیل نمونه گیری از کف پای نوزاد همراه با کمی درد برای او همراه است ولی احتمال خطای آن صفر است و دقت بالایی دارد.

تست زردی نوزاد

تست زردی نوزاد در کلینیک یاهوسلامت

در کلینیک یاهوسلامت اندازه گیری تست زردی نوزاد با هر دو روش آزمایش خون و دستگاه بیلی چک امکان پذیر است که انتخاب روش به عهده والدین نوزاد می باشد. چنانچه نوزاد دلبندتان دچار عارضه زردی است و پزشک استفاده از دستگاه زردی را برای بهبود او تجویز کرده می توانید از کلینیک یاهوسلامت نسبت به اجاره دستگاه زردی اقدام کنید.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare