مقالات علمی ختنه

مراقبت های پس از ختنه

مراقبت های پس از ختنه کلینیک یاهوسلامت

مراقبت های پس از ختنه

مراقبت های پس از ختنه همچون انجام ختنه به صورت تخصصی مهم است. اگر ختنه به صورت اصولی و تخصصی توسط بهترین دکتر ختنه انجام شود ولی مراقبت های پس از ختنه به درستی صورت نگیرد امکان عفونت جای زخم، عفونت های ادراری و تنگی مجرای ادرار در نوزادان وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با مراقبت های پس از ختنه چه به روش سنتی و چه با روش حلقه آشنا کنیم. کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت) به مدیریت دکتر عباس معین متخصص نوزادان و کودکان آماده ارائه خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی از قبیل ختنه، درمان زردی، واکسیناسیون، ترمیم تنگی مجرای ادرار و … می باشد. با یاهوسلامت در این مقاله همراه باشید.

نکات مهم مراقبت های پس از ختنه

در بیشتر مواقع بهبود جای ختنه یک هفته الی ۱۰ روز طول می کشد. برخی مادران در مورد نگهداری از کودک در این زمان ترس و نگرانی دارند تا مبادا با نگهداری نادرست و ناکافی از زخم ، موجبات عفونی شدن زخم را برای نوزاد خود فراهم کنند. اما جای هیچگونه نگرانی نیست چرا که با رعایت چند نکته ساده می توان از این مرحله به سلامت عبور کرد. نکات مهم مراقبت های پس از ختنه شامل موارد زیر است:

جای بخیه را همیشه تمیز نگهدارید

تمیز بودن جای زخم بخیه در سرعت بهبود فرزند شما نقش بسیاری دارد. یکی از مهمترین نکات مراقبت های پس از ختنه تمیز نگهداشتن جای ختنه است. بعد از هر باز تعویض پوشک بایستی کلیه آلودگی های مدفوع و ادرار تمیز گردد. برای این کار باید از آب گرم و صابون استفاده شود ولی بلافاصله پوشک کردن انجام نشود.

باید مدتی صبر کرد تا ناحیه شسته شده در اثر جریان هوا خشک شده و سپس عمل پوشک کردن نوزاد صورت گیرد. در هنگام حمام کردن نوزاد نیز ناحیه ختنه شده را با اسفنج نرم شستشو داده و آبکشی را انجام دهید.

مراقبت های پس از ختنه تمیز نگهداشتن جای زخم

در صورت لزوم از پانسمان استفاده کنید

پزشکان نظرات متفاوتی در خصوص پانسمان کردن ناحیه ختنه شده دارند. اگر پزشک فرزند شما دستور داد از پانسمان برای زخم ختنه استفاده شود ، بعد از هر بار شستشو که انجام می شود باید بانداژ تعویض گردد و حتما قبل از پانسمان مجدد از پماد روی زخم استفاده شود.

اگر پزشک توصیه ای جهت پانسمان نداشتند کافیست پس از هر بار شستشوی نوزاد از پماد مخصوص برای ناحیه ختنه شده استفاده کنید و سپس اقدام به پوشک کردن نوزاد نمایید.

استفاده از دو پوشک به جای یکی

روش استفاده از دو پوشک یکی از راهکارها برای کاهش درد نوزاد است. دلیل آن هم اینست که در وقت استفاده از دو پوشک به جای یکی ، فاصله پاهای نوزاد بیشتر شده و از سائیده شدن آنها به آلت تناسلی پیشگیری می شود و این کار درد نوزاد را کم می کند.

مراقبت های پس از ختنه پوشک مناسب بعد از ختنه چیست

مراقب فعالیت های فیزیکی فرزند خود باشید

یکی دیگر از مهمترین نکات مراقبت های پس از ختنه این است که از فعالیت شدید فیزیکی فرزندتان جلوگیری کنید. این راهکار مختص والدینی است که در هنگام نوزادی اقدام به ختنه فرزند خود نکرده اند و اکنون کودک در سنین راه رفتن و تحرک است. در این زمان فعالیت های فرزند خود را محدود نکنید ولی همواره مراقب او باشید تا آسیبی به خود وارد نکند. تا بهبود زخم بهتر است او را با بازیهای نشسته و کم تحرک سرگرم کنید تا فعالیت زیادی در جهت راه رفتن و دویدن نداشته باشد.

بعد از دو روز نوزاد را حمام کنید

توصیه اغلب پزشکان این است که نوزاد یا کودک ختنه شده را تا دو روز حمام نکنید. اما با اسفنج نرم و خیس می توانید بدن او را شستشوی ملایم داشته باشید. بعد از دو روز می توان نوزاد یا کودک را به صورت عادی حمام کرد. فقط باید توجه داشته باشید که آب مورد استفاده نباید خیلی گرم باشد چرا که جریان خون را در اطراف آلت بیشتر کرده و احتمال خونریزی را بیشتر می کند.

تا بهبودی کامل زخم مراقبت زیادی از فرزند داشته باشید

یکی دیگر از مهمترین نکات در مراقبت های پس از ختنه این است که در مدت یک هفته الی ۱۰ روزی که از ختنه می گذرد همواره فرزند خود را چک کنید تا اگر آثاری از خونریزی، قرمزی، تورم ، ترشحات زرد رنگ و … مشاهده کردید به سرعت نوزاد یا کودک را به مراکز درمانی برسانید.

مراقبت های پس از ختنه چرب کردن آلت بعد از ختنه

با مشاهده چه علائمی پس از ختنه باید به پزشک مراجعه کنیم

  • خونریزی که بیش از یک چهارم پوشک را آلوده کند و مداوم باشد
  • ترشحات زرد بیشتر از یک هفته
  • قرمزی بیشتر از ۵ روز بعد از ختنه
  • زخم های پوسته پوسته
  • احساس بوی نامطبوع در ناحیه آلت تناسلی
  • تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد
  • مشکل در دفع ادرار
  • تورم

با مشاهده هر یک از این علائم بهتر است با پزشک خود تماس گرفته و یا به مراکز درمانی مراجعه نمایید. کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران آماده ارائه مشاوره و کمک به شما والدین محترم در این زمینه می باشد.

مراقبت های پس از ختنه تعویض به موقع پوشک

کلام آخر

در این مقاله با چند نکته که رعایت آنها برای مراقبت های پس از ختنه لازم و ضروری است آشنا شدیم. همچنین با علائمی که اگر پس از ختنه نوزادمان متوجه آن شدیم باید احساس خطر کنیم آشنا شدیم. اگر قصد انجام ختنه برای فرزند خود را دارید پیشنهاد ما به شما کلینیک دکتر عباس معین (کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران) است. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با ما در تماس باشید.

یاهو سلامت ، کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران

یاهو سلامت کلینیک تخصصی ختنه نوزادان در محله تهرانپارس تهران آماده ارائه خدمات ختنه توسط پزشک متخصص دکتر عباس معین و اجاره دستگاه زردی نوزادان به سرتاسر تهران می باشد. در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *