مقالات علمی

انواع روش های ختنه کردن نوزاد

روش های ختنه کردن نوزاد یاهو سلامت

انواع روش های ختنه کردن نوزاد

آیا از انواع روش های ختنه کردن نوزاد اطلاع دارید؟ ختنه کردن نوزاد پسر یکی از دغدغه های والدین در نخستین روزهای پس از تولد است. برخی والدین این کار را به دلیل کوچک و ضعیف بودن نوزاد به تعویق می اندازند و برخی دیگر تلاش می کنند در همان روزهای اول عمل ختنه کردن نوزاد را به انجام برسانند.

برخلاف گذشته که عمل ختنه به روش سنتی و برش به وسیله ابزارهایی نظیر تیغ و قیچی انجام می شد امروزه روش های ختنه کردن نوزادان تنوع بیشتری دارد. در این مقاله با یاهو سلامت همراه باشید تا در مورد انواع روش های ختنه کردن نوزادان بیشتر بدانید.

ختنه چیست؟

برای اینکه با انواع روش های ختنه نوزادان آشنا شویم ابتدا باید با مفهوم ختنه آشنا شویم. ختنه نوعی رسوم دینی و آئینی در اسلام و برخی ادیان دیگر است که امروزه به دلیل مسائل بهداشتی عده زیادی از افراد در سرتاسر جهان اقدام به انجام آن می کنند. نوزادان پسر در وقت تولد لایه ای پوست روی آلت خود دارند که پیش پوست نام دارد.

ختنه در واقع نوعی جراحی برای برداشتن پوست روی سر آلت است. در اغلب مواقع عمل ختنه تا ده روز بعد از تولد نوزاد در بیمارستان ها انجام می گردد. عمل ختنه به دلایل مذهبی ، بهداشتی ، فرهنگی و اجتماعی انجام می شود و بر مسلمانان مرد واجب است.

روش های ختنه کردن نوزاد ختنه با قیمت ارزان

انواع روش های ختنه کردن نوزاد

اغلب والدینی که صاحب فرزند پسری می شوند دچار این نگرانی هستند که کدام یک از روش های ختنه نوزادان را انتخاب کنند تا فرزند دلبندشان درد کمتری را تحمل کند. همچنین از عوارض و آسیب های احتمالی ختنه نیز نگران هستند. در اینجا با روش های ختنه نوزادان پسر آشنا می شویم :

ختنه کردن نوزادان به روش جراحی

این روش که روشی سنتی نیز محسوب می شود پوست اطراف کلاهک آلت توسط تیغ جراحی بریده و بخیه می شود. این روش با خونریزی و درد زیادی همراه است و زمان بیشتری برای بهبود زخم نیاز است.

روش جراحی ختنه کردن اگر به درستی و توسط متخصص این کار انجام نشود امکان دارد موجب آسیب به سر آلت شده و در آینده موجب زودانزالی و ناباروری فرد شود. البته این روش همچنان یکی از روش های ختنه کردن نوزادان در سراسر دنیاست و اگر به درستی و با رعایت مسائل بهداشتی قبل و بعد از ختنه انجام شود روش خوبی است.

معمولا پزشک جهت جلوگیری از ایجاد عفونت در قسمت برش داده شده برای نوزاد آنتی بیوتیک تجویز می نماید. در این روش کودک را نباید تا بهبود زخم پوشک کرد و پس از یک هفته نسبت به استحمام نوزاد اقدام کرد تا پانسمان به خودی خود جدا شود.

روش های ختنه کردن نوزاد ختنه با حلقه

ختنه کردن نوزاد به روش حلقه

در این روش ختنه کردن ، حلقه ای تنگ به وسیله دستگاهی مخصوص به دور آلت تناسلی انداخته میشود و سپس به خوبی با نخ بسته می شود تا خون به پوست پیش آلت نرسیده و مانند بند ناف در اثر نرسیدن خون خشک شده و جدا شود. این روش نیز معایب و مزایای خود را دارد.

یکی از معایب آن این است که اگر نخ به خوبی بسته نشود موجب می شود تا پوست کلاهک به اندازه و به خوبی جدا نشود و ایجاد عفونت و درد در نوزاد نماید. انجام ختنه با روش حلقه تنها تا یک سالگی نوزاد امکان پذیر است و اگر ختنه کردن نوزاد به تعویق بیفتد باید از روشهای دیگری برای ختنه استفاده کرد.

اگر ختنه به این روش با حلقه پلاستیکی بل صورت گیرد باید پس از پنج تا هشت روز پوست آلت خشک شده و جدا شود. چنانچه بیش از ۸ روز این عمل طول بکشد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد.

از مزایای این روش این است که می توان نوزاد را پوشک کرد و شستن نوزاد ایرادی ندارد. استفاده از این روش برای نوزادان چاق یا آنهایی که آلت بسیار کوچکی دارند (عارضه میکروپنیس) هستند امکان پذیر نمی باشد.

روش های ختنه کردن نوزاد روش جراحی ختنه

ختنه کردن نوزادان با لیزر

روش ختنه با لیزر نسبت به دیگر روش های ختنه کردن نوزادان کمتر انجام می گردد. در روش ختنه با لیزر بافت زیر پوست آلت تناسلی به وسیله لیزر سوزانده می شود و روشی کم درد و بدون خونریزی محسوب می شود.

ختنه کردن نوزادان با دستگاه کلیپس نقره ای

روشی مدرن در ختنه کردن نوزادان وجود دارد که به وسیله دستگاه کلیپس نقره ای انجام می شود. در این روش ختنه کردن پوست اطراف کلاهک آلت به وسیله دستگاه برداشته میشود و به بخیه و حلقه هم نیازی نیست. تنها پانسمان کوچکی در اطراف آلت انجام می شود و خونریزی در حین عمل صورت نمی گیرد.

مراقبت های پس از ختنه کردن نوزاد

همان طور که انجام صحیح ختنه بسیار لازم و ضروری است مراقبت های بعد از ختنه کردن نیز بسیار مهم است. برخی از نکاتی که پس از ختنه نوزاد باید انجام داد به شرح زیر است:

  • پس از هر بار ادرار کردن نوزاد و جهت شستشوی آلت و یا حمام کردن نوزاد حتما اطرف آلت را فشار دهید تا ترشحات خارج شده و آلت تمیز شود.
  • به نوزاد شیر بیشتری دهید تا ادرار او رقیق تر شده و سوزش نوک مجرا به دلیل ادرار کردن کمتر شود.
  • در هفته اول پس از ختنه پوشک نوزاد را بیش از قبل تعویض کنید تا احتمال عفونت را به حداقل برسانید.
  • نوک آلت نوزاد را با ویتامین آ یا وازلین چرب کنید و تا یکماه پس از ختنه هم حتما پس از ادرار آلت نوزاد را با آب بشویید.
  • حتما هر روز محل ختنه و زخم را شستشو دهید.
  • اگر نوزاد به سختی ادرار می کند و یا جریان ادرارش قطع و وصل میشود حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  • چنانچه محل ختنه خونریزی شدید کرد حتما و فورا به پزشک مراجعه نمایید.
روش های ختنه کردن نوزاد روشهای مراقبت پس از ختنه

کلام آخر

عمل ختنه به دلیل داشتن حساسیت های بالا باید توسط پزشک با تبحر کافی انجام شود. برخی افراد که تخصص کافی نیز در این زمینه ندارند در برخی درمانگاهها اقدام به انجام ختنه می کنند که ممکن است عواقب سنگینی برای نوزاد در آینده داشته باشد.

مهم نیست که از کدام یک از روش های ختنه کردن نوزادان استفاده شود بلکه مهم این است که این کار توسط فردی متخصص و در محیطی کاملا بهداشتی انجام شده و مراقبت های پس از ختنه کردن به درستی صورت گیرد. انواع روش های ختنه کردن نوزاد در کلینیک یاهو سلامت انجام می شود که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. 

یاهو سلامت ، کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران

یاهو سلامت کلینیک تخصصی ختنه نوزادان در محله تهرانپارس تهران آماده ارائه خدمات ختنه توسط پزشک متخصص دکتر عباس معین و اجاره دستگاه زردی نوزادان به سرتاسر تهران می باشد. در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *