مقالات علمی

آیا انجام ختنه بدون درد امکان پذیر است؟

ختنه بدون درد کلینیک یاهوسلامت

آیا انجام ختنه بدون درد امکان پذیر است؟

آیا انجام ختنه بدون درد امکان پذیر  است؟

اغلب والدینی که نوزاد پسر دارند بدون شک برای ختنه نوزاد دچار استرس و نگرانی می شوند چرا که تصور می کنند نوزاد کوچک و عزیزشان باید متحمل درد زیادی شود. در گذشته عمل ختنه برای برخی پسران در سنینی انجام می شد که خاطره درد و استرس آن حتی تا بزرگسالی با آنها همراه است. توصیه می شود عمل ختنه برای نوزادان پسر در همان ماههای اولیه تولد انجام شود تا تاثیر ناخوشایندی در روان او در بزرگسالی ایجاد نشود.

ممکن است این سوال برای والدین پیش بیاید که آیا انجام ختنه بدون درد هم امکان پذیر است؟ برای پاسخ این سوال و سوالات مشابه در ادامه با کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران و سایت یاهوسلامت همراه باشید تا با راهکارهای انجام ختنه بدون درد آشنا شوید.

شناخت علل و عوامل گریه نوزاد در هنگام ختنه

برخلاف تصور عموم علت گریه نوزاد در وقت ختنه تنها مربوط به درد ناشی از جراحی نیست. نوزاد به دلایل دیگری نیز اقدام به گریه می کند که می تواند ناشی از احساس فشار در دست و پاها به دلیل بندهای نگهدارنده تخت در هنگام ختنه ، احساس سرما یا گرما ، نور زیاد چراغهای اتاق عمل، کولیک نوزادی، گرسنگی و … باشد.

برای اینکه به سراغ راهکارهای کاهش درد در ختنه برویم باید عوامل دیگری که موجب گریه نوزاد می شود را بشناسیم و نسبت به رفع آن اقدام کنیم. شایان ذکر است که خوراندن محلول قنداب یا دکستروز پنجاه درصد به نوزاد می تواند تا حدود زیادی از درد او را کاهش دهد.

مواد قندی برای نوزادان تاثیری نظیر ماده مخدر دارد و درد را تا میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. البته باید توجه داشته باشید که این روش تنها در کاهش درد نوزادان سودمند است و در سنین بالاتر تاثیری نخواهد داشت.

مطلب مرتبط : انواع روش های ختنه نوزاد

ختنه بدون درد علل گریه نوزادان در هنگام ختنه

تکنیک های انجام ختنه بدون درد

دو روش و تکنیک برای انجام ختنه بدون درد وجود دارد که شامل بی حسی موضعی و بیهوشی یا سدیشن می شود. انتخاب میان این دو تکنیک به عهده پزشک و با توجه به وضعیت نوزاد انجام می شود. در اینجا به توضیح هر یک از آنها می پردازیم :

ختنه بدون درد با بی حسی موضعی

عمل ختنه نیز مانند بسیاری از جراحی های دیگر با درد همراه است. استفاده از مواد بی حسی نظیر لیدوکائین به صورت ژل، اسپری یا تزریق استفاده می شود. ژل لیدوکائین نیم ساعت قبل از ختنه توسط یکی از والدین روی آلت نوزاد مالیده می شود تا به تدریج ایجاد بی حسی در آن ناحیه نماید.

اگر نیاز به اسپری یا تزریق لیدوکائین برای بی حسی باشد این کار توسط پزشک در محل ختنه انجام می شود. با این روش نوزاد ختنه بدون درد را تجربه می کند به شرطی که سایر عواملی که در بالا به آن اشاره شد توسط والدین رعایت شده باشد.

ختنه بدون درد با بی حسی موضعی

ختنه بدون درد با بیهوشی یا سدیشن

در روش بی حسی خصوصا با ژل امکان دارد نوزاد مختصر دردی را تجربه کند در حالی که با روش بیهوشی نوزاد ابدا دردی را در حین انجام عمل ختنه تحمل نخواهد کرد. اما به دلیل حساس بودن عمل بیهوشی این روش صرفا در بیمارستانها انجام می شود و در مطب ها و کلینیک ها اجازه انجام آن داده نمی شود.

هرچند عوارض احتمالی بیهوشی ناچیز است ولی به دلیل جلوگیری از بروز خطر و مشکل برای نوزاد باید ختنه با بیهوشی در بیمارستان و زیر نظر متخصص انجام شود تا در صورت بروز خطر و مشکل بتوان با تجهیزات پزشکی اورژانسی مشکل را رفع کرد.

کلام آخر

با توجه به تکنیک هایی که در خصوص ختنه بدون درد ذکر کردیم در آخر باید گفت که تفاوتی میان انواع روش های ختنه از قبیل حلقه، جراحی، لیزر و کلیپس نقره ای در مورد کاهش درد وجود ندارد. مثلا از لیدوکائین در کاهش درد ختنه با حلقه و جراحی استفاده می شود.

برخی از این روشها مانند ختنه با حلقه از روش جراحی درد و خونریزی کمتری دارد ولی تکنیک های ختنه بدون درد برای همه روشها یکی است . در کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت) انجام کلیه روش های ختنه بدون درد توسط پزشک متخصص انجام می شود.

ختنه بدون درد با بی هوشی

یاهو سلامت ، کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران

یاهو سلامت کلینیک تخصصی ختنه نوزادان در محله تهرانپارس تهران آماده ارائه خدمات ختنه توسط پزشک متخصص دکتر عباس معین و اجاره دستگاه زردی نوزادان به سرتاسر تهران می باشد. در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *