ختنه مقالات علمی

رعایت حقوق کودک در ختنه

رعایت حقوق کودک در ختنه کلینیک یاهوسلامت

رعایت حقوق کودک در ختنه

ختنه، نوعی عمل جراحی ساده‌ است که در آن پوست سر آلت تناسلی در پسران برداشته می‌ شود. این عمل که از گذشته های دور تاکنون در میان بسیاری از اقوام رایج بوده از دیدگاه ‌های گوناگون بعنوان یک مسئله چالشی مطرح می باشد که یکی از جنبه‌ های اصلی و اساسی آن، رعایت حقوق کودک در ختنه است. متاسفانه در گذشته حقوق کودک در ختنه چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و آسیب های فیزیکی و روانی زیادی به کودکان در سنین مختلف ایجاد می کرد. در این مقاله قصد داریم جنبه های گوناگون رعایت حقوق کودک در ختنه را مورد بررسی قرار دهیم.

کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت) به مدیریت دکتر عباس معین متخصص اطفال با ۲۲ سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پزشکی به کودکان و نوزادان شما را به مطالعه این مقاله کاربردی دعوت می کند.

رعایت حقوق کودک در ختنه

در اینجا با چند مورد از حقوق کودک در عمل ختنه آشنا میشویم. لازم است شما بعنوان والدین کودک اطلاعات جامع و کاملی در خصوص رعایت حقوق کودک در ختنه داشته باشید و بعد اقدام به این کار نمائید. رعایت حقوق کودک در ختنه عبارت است از:

حقوق کودک و استقلال بدن

یکی از اصول بنیادی حقوق کودک، احترام به استقلال بدن و حق انتخاب اوست. کودکان بعنوان انسان‌های مستقل، این حق را دارند که درباره بدن خود تصمیم گیری نمایند. البته در سنین پایین بدلیل عدم آگاهی و توان تصمیم گیری نوزاد و کودک این حق به والدین او داده میشود.

رعایت حقوق کودک در ختنه رعایت استقلال کودک

عوارض و درد

ختنه مانند هر عمل جراحی دیگری، ممکن است عوارضی به همراه خود داشته باشد که در همه کودکان و نوزادان به یک شکل دیده نمی شود. عوارض ختنه می تواند شامل خونریزی، عفونت و آسیب به بافتهای اطراف آلت تناسلی کودک باشد. همچنین درد و ناراحتی که ممکن است کودک تجربه کند، می‌ تواند بر  وضعیت روانی و جسمی او تأثیرات منفی بگذارد.

از این رو جهت رعایت حقوق کودک در ختنه باید دقت و توجه ویژه‌ای به مدیریت درد و همچنین کاهش عوارض احتمالی داشت. استفاده از روش‌های کم تهاجمی‌ تر و تکنیک ‌های بهتر مدیریت درد میتواند موجب کاهش مشکلات پس از عمل ختنه شود. دکتر عباس معین در کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت) با متدی جدید ختنه نوزادان و کودکان را با کمترین میزان خونریزی، بدون درد و تنها با بی حسی موضعی انجام می دهد. 

آگاهی و رضایت آگاهانه

رضایت آگاهانه یکی از اصول اصلی و اساسی در هر نوع مداخله پزشکی می باشد. در مورد ختنه در سنین نوزادی و کودکی، این اصل نمی‌ تواند به طور مستقیم اعمال گردد چرا که کودک نمی‌ تواند رضایت یا عدم رضایت خودش را از این موضوع اعلام کند. اینجاست که نقش والدین بعنوان تصمیم‌ گیرندگان برای کودک برجسته می ‌گردد.

والدین باید اطلاعات کامل و بی‌ طرفانه‌ ای در مورد مزایا و معایب عمل ختنه داشته باشند تا بتوانند ضمن رعایت حقوق کودک در ختنه، تصمیم درستی مبتنی بر منافع کودک بگیرند. ارائه اطلاعات مفید توسط پزشکان و متخصصان به والدین، به آنها کمک می ‌کند که تصمیم‌ گیری شان در این زمینه به نفع حقوق و سلامت کودک باشد.

مقاله پیشنهادی : چرا نوزادان پسر ختنه شده به دنیا نمی آیند؟

رعایت حقوق کودک در ختنه توسط والدین

حقوق کودک در قوانین بین‌المللی

حقوق کودک در اسناد بین‌المللی نظیر کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. براساس این کنوانسیون، کودکان حق دارند از هرگونه عمل خشونت ‌آمیز یا ضداخلاقی که به سلامت و تندرستی آنها آسیب می‌ زند، محافظت گردند. هرگونه تصمیم ‌گیری در مورد اعمال جراحی باید با توجه به منافع عالی کودک انجام گردد.

مسائل فرهنگی و مذهبی

ختنه در بسیاری از فرهنگها و مذاهب بعنوان عملی سنتی و مذهبی شناخته میشود. در اسلام و یهودیت، ختنه که نوعی عمل مذهبی واجب است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال ، در این موارد نیز باید رعایت حقوق کودک در ختنه از منظر مسائل بهداشتی مدنظر قرار  گیرد.

بعضی  از والدین ممکن است به دلیل فشارهای مذهبی و فرهنگی، تصمیم به ختنه کودک خود بگیرند، اما ضروریست که این تصمیم با اطلاعات کامل و توجه به منافع بلندمدت برای کودک همراه باشد. مشورت با یک پزشک متخصص نوزادان و کودکان در مورد زمان آمادگی نوزاد یا کودک برای ختنه می تواند دغدغه والدین را در این زمینه از بین ببرد. شما می توانید با مراجعه به کلینیک یاهوسلامت و مشورت با دکتر عباس معین در مورد زمان ختنه نوزاد یا کودک خود تصمیم گیری درستی داشته باشید. 

رعایت حقوق کودک در ختنه از نظر حقوق بین الملل

کلام آخر

رعایت حقوق کودک در ختنه ، نیازمند بررسی دقیق و متعادل مزایا و معایب این عمل است. والدین و پزشکان باید با همکاری هم، تصمیمی آگاهانه و مبتنی بر منافع بلندمدت کودک بگیرند. اطلاعات کامل، مدیریت صحیح درد و توجه به عوارض احتمالی می‌ تواند به حفظ حقوق و سلامت کودک کمک کند. در نهایت، هر تصمیمی باید با احترام به استقلال بدن و حق انتخاب کودک صورت گیرد تا حقوق اساسی او رعایت شود.

کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت)

در کلینیک یاهوسلامت به مدیریت دکتر عباس معین ارائه خدمات پزشکی نظیر جراحی های تنگی مجرای ادراری، ختنه به روش سنتی و حلقه ، جراحی های سرپایی، درمان زردی نوزادان و … انجام می شود.

ویدیوهای اتاق ختنه در پیج اینستاگرام دکتر معین قابل مشاهده است و شما می توانید با فضای کلینیک و اتفاقاتی که در اتاق جراحی رخ می دهد بیشتر آشنا شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۲۱۷۶۷۰۰۹۱۹ و ۰۹۰۳۸۶۱۵۸۱۵ تماس حاصل فرمایید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo