ختنه مقالات علمی

ختنه مادرزادی یا هیپوسپادیازیس چیست؟

ختنه مادرزادی کلینیک یاهوسلامت

ختنه مادرزادی یا هیپوسپادیازیس چیست؟

شاید شما هم شنیده باشید که برخی نوزادان در وقت تولد ختنه شده به دنیا می آیند که به آنها ختنه خدایی یا ختنه مادرزادی می گویند. در گذشته این موضوع را نوعی برتری معنوی به شمار می آوردند و کودکی که با این ویژگی متولد می شد بسیار مورد توجه قرار می گرفت. اما امروزه از نظر علمی ثابت شده که این ویژگی نوعی عیب ساختاری در آلت تناسلی مردانه است که با نام هیپوسپادیازیس شناخته می شود.

کودکانی که دارای این ویژگی هستند در کودکی و یا بزرگسالی در صورت ضرورت نیاز به جراحی خواهند داشت. در این مقاله بیشتر با مقوله ختنه مادرزادی یا هیپوسپادیازیس آشنا می شویم. کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت) شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

ختنه مادرزادی یا هیپوسپادیازیس چیست؟

در کودکانی که با آلت تناسلی طبیعی به دنیا می آیند مجرای ادرار در نوک آلت قرار دارد و خروج ادرار از این ناحیه به صورت طبیعی انجام می شود. ولی در کودکانی که دچار عارضه هیپوسپادیازیس هستند ادرار به جای سر آلت از قسمت شکمی آلت خارج می شود و غالبا حالت پخش و اسپری مانند دارد.

در این عارضه مجرای ادرار ممکن است در نزدیکی کلاهک آلت ، میانه آلت و یا نزدیک به بیضه ها قرار گیرد. هرچه مجرای ادرار به بیضه ها نزدیکتر باشد و یا جلوی مقعد باشد مشکلات نوزاد بیشتر خواهد بود. در این نوزادان احتمال وجود اختلالات کلیوی نیز بسیار بالاست.

ختنه مادرزادی جراحی هیپوسپادیازیس

چرا برخی کودکان با ختنه مادرزادی به دنیا می آیند؟

علل این عارضه ناشناخته است ولی برخی عوامل می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند که شامل موارد زیر است:

  • وراثت
  • بالا بودن سن مادر در وقت بارداری (بیش از ۴۰ سال)
  • مصرف سیگار و دخانیات توسط مادر در دوران بارداری
  • بروز اختلال در میزان ترشح تستوسترون و عملکرد بالای آن در وقت جنینی

عوارض ختنه مادرزادی یا هیپوسپادیازیس

حال باید ببینیم نوزادانی که دچار هیپوسپادیازیس یا ختنه مادرزادی هستند چه علائم و عوارضی را از خود نشان می دهند. با توجه به محل قرارگیری مجرای ادرار چند عارضه در این کودکان دیده می شود که شامل موارد زیر است:

  • اگر خروجی ادرار به سر آلت نزدیک باشد اغلب علائمی را مشاهده نمی کنیم.
  • اگر خروج ادرار در قسمت شکمی آلت باشد به مرور منجر به انحناء آلت خواهد شد.
  • اگر خروجی مجرای ادرار به سمت جلوی مقعد باز باشد فرد باید تنها در حالت نشسته ادرار نماید.
  • در وقت ادرار کردن امکان دارد ادرار حالتی اسپری مانند داشته باشد و پخش شود.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله ترمیم تنگی مجرای ادراری در کل تهران را از دست ندهید. 

ختنه مادرزادی هزینه جراحی ختنه مادرزادی

درمان هیپوسپادیازیس یا ختنه مادرزادی چگونه است؟

تنها روش موجود برای درمان این عارضه جراحی ترمیم مجرا است و بهترین وقت این جراحی دوره کودکی است. بین ۱ تا ۲ سالگی بهترین زمان برای جراحی هیپوسپادیازیس شناخته می شود. البته با توجه به شدت این عارضه نوع جراحی هم متفاوت خواهد بود.

دکتر عباس معین متخصص نوزادان و کودکان در زمینه ترمیم تنگی مجرای ادراری ، ختنه نوزادان و … دارای تبحر و مهارت بالایی است. برای دریافت مشاوره پزشکی در این خصوص می توانید با شماره های ۰۲۱۷۶۷۰۰۹۱۹ و ۰۹۰۳۸۶۱۵۸۱۵ تماس حاصل نمایید.

کلام آخر

در این مقاله با ختنه مادرزادی یا هیپوسپادیازیس آشنا شدیم. همچنین عوارض و درمان آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. والدین گرامی باید در مورد مسائل مربوط به دستگاه تناسلی و ادراری فرزندان خود حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند چرا که مشکلاتی که در این ناحیه ایجاد می شود اگر به موقع مورد مداوا یا جراحی قرار نگیرد تبعات ناخوشایندی را در آینده متوجه فرزندشان خواهد کرد.

ختنه درست و اصولی در کلینیک معتبر و توسط پزشک متخصص، توجه به علائم و هشدارهای مربوط به تنگی مجرای ادراری در نوزادان و کودکان و … می تواند از بسیاری از مشکلات تناسلی و ادراری کودک شما در آینده پیشگیری کند.

ختنه مادرزادی جراحی در کمترین زمان

کلینیک تخصصی ختنه نوزادان تهران (یاهوسلامت)

دکتر عباس معین مدیریت کلینیک یاهوسلامت با ۲۲ سال سابقه درخشان در زمینه پزشکی اطفال و انجام جراحی های تنگی مجرای ادراری، ختنه به روش سنتی و حلقه ، جراحی های سرپایی، درمان زردی نوزادان و … آماده ارائه خدمات پزشکی و درمانی به نوزادان و کودکان شماست.

ویدیوهای اتاق ختنه در پیج اینستاگرام دکتر معین قابل مشاهده است و شما می توانید با فضای کلینیک و اتفاقاتی که در اتاق جراحی رخ می دهد بیشتر آشنا شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۲۱۷۶۷۰۰۹۱۹ و ۰۹۰۳۸۶۱۵۸۱۵ تماس حاصل فرمایید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo